شما در حال مشاهده وب سایت شخصی محسن محمودپور هستید . این وب سایت به قصد اشتراک اطلاعات و آگاهی بخشی به مخاطبین طراحی و اجرا شده است. در صورت تمایل با ما در ارتباط باشید

سئو

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

این روزها رقابت در دنیای اینترنت بسیار مشکل شده است؛ چون سازمان‌ها و برندهای زیادی در حال فعالیت هستند و برای موفقیت در بین آن‌ها باید از استراتژی‌ها و روش‌های مختلفی برای بازاریابی آنلاین استفاده کنید. یکی از این روش‌ها برای موفقیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ، استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing است.

در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل درباره SEM صحبت کنیم و تعدادی از راهکارهای بهبود آن را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر می‌خواهید روش‌هایی نوین و جدید در ارتباط با بهبود سئو و افزایش یا هدایت ترافیک سایت آموزش ببینید، این مقاله به طور ویژه برای شما نوشته شده است؛ پس تا انتها با محسن ام پی همراه باشید.

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست؟

SEM نوعی بازاریابی یا مارکتینگ اینترنتی است که در آن از تبلیغات پولی در جهت ارتقا وب‌سایت و بیشتر دیده شدن آن توسط مخاطب، استفاده می‌شود. وقتی شما به عنوان کاربر یا مخاطب یک کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، نتایجی به شما نمایش داده می‌شوند. هر کدام از این نتایج در سه جایگاه قرار دارند:

  • بالای صفحه SERPs
  • بخش میانی صفحه SERPs
  • پایین صفحه SERPs

نتایجی که در بخش میانی SERPs قرار می‌گیرند حاصل رعایت قوانین سئو هستند و در دسته استراتژی‌های رایگان دیجیتال مارکتینگ قرار دارند؛ اما وب‌سایت‌های بالا و پایین SERPs چطور؟ آن‌ها چه وضعیتی دارند؟ در حقیقت، این وب‌سایت‌ها در دسته استراتژی سئو قرار داشته و حاصل چنین راهکاری هستند. بازاریابی موتورهای جستجو روشی منحصر به فرد و تاثیرگذار در راستای بازاریابی کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف است؛ شاید این جمله کمی گمراه کننده به نظر برسد. به این مثال دقت کنید.

شما به عنوان کاربر جستجوهای متعددی انجام می‌دهید؛ مثلا درباره انواع مواد غذایی و خواص آن‌ها. به محض جستجوی یک عبارت، نتایج زیادی در گوگل به شما نمایش داده می‌شود. تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا؟ کلمات و عباراتی که شما جستجو می‌کنید، توسط بسیاری از افراد دیگر هم جستجو می‌شوند. به همین دلیل، تبلیغ‌کنندگان تعدادی از این کلمات کلیدی پرتکرار را که به کسب‌وکارهای مختلف مرتبط است، انتخاب کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بازاریابی موتورهای جستجو چیست | محسن ام پی

سرمایه گذاری روی کلمات کلیدی در SEM

شاید از خود بپرسید این سرمایه‌گذاری چطور انجام می‌شود؟ آن‌ها از سازمان‌ها و برندهای مختلف در ازای هدایت جریان ترافیک و مخاطب به سایتشان پول دریافت می‌کنند؛ برای مثال، اگر شما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دارید و می‌خواهید محتوای شما با کلمه کلیدی دیجیتال مارکتینگ چیست اولین نتیجه‌ای باشد که مخاطب می‌بیند، باید این کلمه کلیدی را به عنوان کلمه هدف انتخاب کنید.

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

در همین راستا، به تبلیغ‌کننده پول پرداخت کرده و او هم به ازای هر کلیک کاربر و ورود وی به سایت شما، از اعتبار یا هزینه پرداختی مبلغی کسر می‌کند. به این ترتیب، سایت شما در نتایج گوگل یا موتورهای جستجو در رتبه و وضعیت بهتری به کاربر نشان داده می‌شود. به این نکته دقت داشته باشید، تنها زمانی از مبلغ پرداختی شما به تبلیغ کننده پول کسر می‌شود که مشتری بالقوه روی لینک سایت کلیک کند. به این مفهوم، PPC یا Pay Per Click گفته می‌شود که به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است.

اگر سرتان در حساب و کتاب است، احتمالا با خود فکر می‌کنید مزایای چنین روشی از بازاریابی آفلاین بیشتر است؛ در بازاریابی آفلاین مانند تبلیغات تلویزیونی یا بیلبورد، شما مبلغ و هزینه این تبلیغ را می‌پردازید اما نمی‌دانید دقیقا چند مخاطب یا مشتری آن را دیده و درگیر شده است اما در بازاریابی آنلاین این طور نیست. تنها به ازای کلیک کاربر و مشتری از مبلغ اصلی، پول کسر می‌شود و این جزئی از مزایای این نوع بازاریابی است.

عملکرد بازاریابی موتورهای جستجو

سیستمی که در بازاریابی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم مزایده نام دارد. این سیستم، برای پیروزی و موفق شدن باید به دو عامل مهم توجه کنید:

  • حداکثر قیمت CPC یا Cost Per Click
  • مرتبط بودن تبلیغات شما با جستجوهای کاربر

در سیستم مزایده، رقابت زیادی وجود دارد؛ چون هر برندی می‌خواهد جایگاه بالاتر را تصاحب کند و به عنوان نتیجه بهتر به کاربر نشان داده شود. بنابراین، در نظر گرفتن دو عامل مهم ذکر شده در بالا اهمیت فراوانی دارد. هر یک از برندهای متقاضی تبلیغ که بتواند فاکتورهای بهتر و شرایط مناسب‌تری ارائه دهد، در مزایده برنده می‌شود.

برای مثال، اگر شما می‌خواهید در کلمه کلیدی خرید آنلاین کفش اولین وب‌سایتی باشید که به مخاطب نشان داده می‌شوید، باید قیمت مناسبی به ازای هر کلیک پیشنهاد کنید؛ مثلا 3 هزار تومان. اگر با این فاکتور از دیگر رقبا جلو بیفتید، باید کلمه کلیدی شما با جستجوی کاربران هم‌راستا باشد. در صورتی که این عامل هم درست باشد، سایت و برند شما با پیشوند AD به مخاطب نشان داده می‌شود.

حتما بخوانید: کلمه کلیدی چیست و چگونه بهترین کلمات را انتخاب کنیم؟

عملکرد بازاریابی موتورهای جستجو | محسن ام پی

4 راهکار بهبود بازاریابی موتورهای جستجو

برای بهبود بازاریابی یا مارکتنگ موتورهای جستجو که به اختصار به آن SEM گفته می‌شود، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

ارزیابی کلمات کلیدی یا عبارت باکیفیت

برای این که کلمات کلیدی و واژه‌های هدف مناسبی انتخاب کنید باید این مراحل را انجام دهید:

  • باید بین کلیدواژه‌هایی که انتخاب می‌کنید، ارتباط معناداری وجود داشته باشد.
  • هر کلمه کلیدی باید ترافیک مناسبی از کاربران را به خود اختصاص دهد.
  • میزان رقابت روی هر واژه یا کلمه کلیدی بین رقبا را بررسی و ارزیابی کنید.

منحصر به فرد بودن تبلیغات گوگل

این عامل به ویژگی‌های دیگری بستگی دارد که باید بررسی کنید؛ مانند:

  • داشتن یک تیتر چشمگیر در گوگل
  • عبارت‌های قانع‌کننده برای مخاطب
  • واضح بودن اقدام درخواستی یا CTA مورد نظر

ساختار و سلسله مراتب و همچنین صفحات فرود از دیگر راهکارهای بهبود SEM هستند که باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

پیشنهاد ویژه: دوره سئو و بهینه سازی سایت

و اما پایان

در این مقاله، درباره بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM صحبت کردیم. فعالیت در عرصه آنلاین و بستر اینترنت، این روزها با رقابت زیادی همراه است. شما برای دیده شدن توسط مخاطب راهی جز استفاده از تبلیغات بهینه و اظهار وجود در دنیای آنلاین ندارید. یکی از این روش‌ها استفاده از SEM است. همان طور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، نسبت به بازار آفلاین نتایج بهتری هم به دنبال دارد. با استفاده از این روش‌ها، مشتریان بیشتری به سمت برند شما هدایت می‌شوند.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی خود، استفاده از SEM به تنهایی کافی است یا باید در کنار آن از سئو نیز برای بهینه سازی سایت استفاده کرد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : www.roshdana.com

نویسنده

mohsen.mp

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *