شما در حال مشاهده وب سایت شخصی محسن محمودپور هستید . این وب سایت به قصد اشتراک اطلاعات و آگاهی بخشی به مخاطبین طراحی و اجرا شده است. در صورت تمایل با ما در ارتباط باشید

سئو

الگوریتم Rank Brain و بهبود تجربه کاربری

الگوریتم Rank Brain و بهبود تجربه کاربری

یکی از الگوریتم‌های گوگل، الگوریتم rank brain است که در سال 2016 از طرف این موتور جستجو به کاربران اینترنت معرفی شد. Rank brain که یکی از الگوریتم‌های جدید گوگل در آن زمان محسوب می‌شد، به عنوان سومین فاکتور موثر در تعیین رتبه و جایگاه سایت در SERPs شناخته شده و همه موظف شدند تا قوانین ویژه این الگوریتم را رعایت کنند.

مانند سایر قوانین و اصول گوگل، این الگوریتم هم تغییر و تحولات زیادی را از سر گذراند تا در سال 2018 تاثیر آن به شدت افزایش یافت. اگر می‌خواهید درباره الگوریتم rank brain و اصول آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با محسن ام پی همراه شوید.

Rank brain چیست؟

واژه Rank brain در زبان فارسی با تلفظ رنک برین و معنی رتبه‌بندی با هوش مصنوعی همراه است که به عنوان یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل شناخته می‌شود. این الگوریتم، همواره در حال یادگیری مفاهیم مختلف بوده و در تهیه نتایج بهتر و کاربرپسندتر به گوگل کمک می‌کند. شاید از خود بپرسید یادگیری رنک برین چه سمت و سویی دارد؟ یا روی چه مباحثی عمیق می‌شود؟

در حقیقت، حوزه مورد مطالعه رنک برین، رفتار و تجربه کاربر است و نتایج گوگل را براساس این فاکتور مرتب می‌کند. با این مثال همراه شوید. فرض کنید، شما در گوگل عبارت الگوریتم rank brain را جستجو می‌کنید؛ طبق نتایج به دست آمده وارد لینک مقاله‌ای از محسن ام پی شده و به مطالعه می‌پردازید. در همین زمان، گوگل در حال آنالیز و تحلیل رفتار شماست اما چطور؟

به محض انتخاب لینک و ورود به سایت؛ گوگل، آنالیز خود را فعال می‌کند. اگر وقتی وارد مقاله شدید، تا یک مدت زمان مشخص به مطالعه آن بپردازید و سریعا از سایت خارج نشوید یا در گوگل دوباره عبارت مورد نظر را جستجو نکنید، امتیاز مثبت برای سایت مورد نظر ثبت می‌شود؛ به این ترتیب، جایگاهش در رتبه‌بندی گوگل بهبود می‌یابد. احتمالا می‌توانید عکس این موضوع را هم تصور کنید که اگر سریع از سایت خارج شوید و دوباره در گوگل جستجو کنید، امتیاز منفی برای سایت ثبت شده و رتبه آن تنزل پیدا می‌کند.

پیشنهاد ویژه: آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت

ارتباط بین Dwell Time و الگوریتم rank brain

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به ارتباط بین دو مفهوم فوق یعنی نوع واکنش کاربر به محتوا یا سایت و مدت زمانی که وی در یک صفحه باقی می‌ماند بپردازیم. از نظر شما آیا رابطه معناداری بین این دو مورد وجود دارد؟

پاسخ ما قطعا بله است چون در قسمت قبل هم گفتیم، هر چقدر مدت زمان بیشتری از ورود کاربر به لینک بگذرد و کلمه کلیدی مورد نظر دوباره در گوگل جستجو نشود، امتیازی مثبت برای آن سایت ثبت می‌شود. این زمانی که کاربر در صفحه یا سایت مورد نظر صرف می‌کند همان Dwell Time است که به طور کامل توسط گوگل محاسبه و کنترل می‌شود.

این مسئله را هم در نظر داشته باشید که اگر کاربر از طریق لینک مستقیم یا بک لینک وارد سایت شده باشد، زمان حضور کاربر برای وی محاسبه نمی‌شود. چون این زمان تنها وقتی که مخاطب از طریق گوگل به سایت ورود پیدا کند، قابل پیگیری است. شاید فکر کنید Dwell Time و Bounce Rate یا متوسط حضور کاربر در سایت دو مفهوم یکسان هستند، اما باید بگوییم تفاوت‌های زیادی بین این دو نرخ وجود دارد.

رنک برین چیست | محسن ام پی

نحوه محاسبه دو نرخ رنک برین و زمان حضور کاربر در صفحه

در الگوریتم rank brain آن دسته از کاربران به عنوان معیار سنجش در نظر گرفته می‌شوند که از طریق گوگل به سایت ورود کنند. به محض ورود کاربر به یکی از صفحات سایت، گوگل آی پی کاربر را بررسی کرده و نوع مرورگر یا اطلاعات اکانت Gmail مخاطب را شناسایی می‌کند. در مقابل به مدت زمانی که کاربر به سایت شما وارد می‌شود تا زمانی که مجددا عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو می‌کند، Dwell Time می‌گویند.

تاثیر الگوریتم رنک برین بر سئو سایت

جهت بهینه سازی سایت برای این الگوریتم کافی است محتواهای سایت شما ساده و روان باشد تا مخاطب با یک بار خواندن آن ها را کاملا درک کند. گوگل با به کارگیری الگوریتم رنک برین دائما در حال بهتر کردن نتایج است پس شما هم برای اینکه افزایش ترافیک سایتتان را داشته باشید و به رتبه بندی بهتری برسید باید همواره خود را به روز نگه دارید.

و اما پایان

در این مقاله، درباره الگوریتم rank brain صحبت کردیم. همان طور که می‌دانید، بین دو مفهوم رنک برین و Dwell Time ارتباط جالبی وجود دارد و گوگل به کمک هر دو مورد سعی می‌کند رفتار کاربر را بسنجد. در نهایت، نتیجه می‌گیریم که هر چقدر محتوا و بخش‌های مختلف سایت حس و تجربه بهتری برای کاربر مهیا کند، شاهد افزایش رتبه سایت در الکسا خواهیم بود و همچنین، سایت امتیازهای مثبت بیشتری از گوگل دریافت خواهد کرد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما آیا این الگوریتم بر سایر الگوریتم های گوگل نیز تاثیر دارد؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

منبع : www.roshdana.com

نویسنده

mohsen.mp

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *