شما در حال مشاهده وب سایت شخصی محسن محمودپور هستید . این وب سایت به قصد اشتراک اطلاعات و آگاهی بخشی به مخاطبین طراحی و اجرا شده است. در صورت تمایل با ما در ارتباط باشید

متفرقه

KPI چیست؟ شاخص های کلیدی عملکرد مشتریان را بشناسید

KPI چیست؟ شاخص های کلیدی عملکرد مشتریان را بشناسید

KPI چیست؟ شاخص های کلیدی عملکرد مشتریان را بشناسید

حتما شما هم با این موضوع موافق هستید که هر کنشی، واکنشی به همراه دارد که منجر به شکل‌گیری نتیجه می‌شود. البته نتایج مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و در بسیاری از موارد اندازه‌گیری کیفیت یا کمیت با شاخص‌های دقیق شاید دور از ذهن به نظر برسد؛ اما در دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال این نتایج به راحتی قابل اندازه‌گیری هستند و برای انجام این عمل، از شاخص های کلیدی عملکرد استفاده می‌شود.

در دنیای فیزیک و شیمی وقتی دو عامل روی هم اثر می‌گذارند یا باهم ترکیب می‌شوند، نتیجه نوعی انرژی یا ماده جدید است که به راحتی با شاخص‌هایی مانند نیرو یا جرم مولکولی قابل اندازه‌گیری خواهد بود.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ هم ما برای بررسی میزان تعامل مخاطب با برند یا نتایج پلن‌ها یا کمپین‌های تبلیغاتی مختلف از شاخص‌های خاصی استفاده می‌کنیم که می‌توانند گزارش مناسبی از عملکرد راهکارهای بازاریابی در اختیارمان قرار دهند. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ، قصد داریم به طور کامل به بررسی مفهوم شاخص های کلیدی عملکرد بپردازیم. تا انتهای این مطلب با محسن ام پی همراه باشید.

شاخص های عملکرد کلیدی یا KPI

تعریف شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI

شاخص کلیدی عملکرد یا Key Performance Indicator که به اختصار آن را KPI می‌نامند، نوعی مقیاس برای سنجش عملکرد مخاطب و مشتری در مقابل استراتژی‌های بازاریابی برند است؛ به همین دلیل به آن سنجه‌های عملکرد هم گفته می‌شود. برای اینکه درک مفهوم شاخص برایتان ملموس‌تر باشد، باید بگوییم هر فرآیند یا پروژه‌ای که آغاز می‌شود، نتایج مختلفی را در نهایت به همراه دارد.

در کسب‌وکارها، ابتدای هر پروژه و فرآیند برای هر نتیجه یک شاخص و مقیاس قابل‌اندازه‌گیری تعیین می‌شود که بعد از اتمام آن پروژه بتوانیم عملکرد بخش‌های مختلف سازمان را محاسبه کنیم؛ پس KPI ها متغیرهای قابل‌اندازه‌گیری هستند و میزان موفقیت سازمان در مسیر رسیدن به اهداف خود را برایمان به زبان آماری بیان می‌کنند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین KPI یعنی شاخص های کلیدی عملکرد و KRI یعنی شاخص کلیدی نتیجه وجود دارد؟

پاسخ در ارزیابی مسیر و ارزیابی نتیجه است. در KPI شما روند رسیدن به اهداف را تحلیل می‌کنید؛ یعنی میزان موفقیت سازمان در مسیر تحقق هدف A برای شما اهمیت دارد اما درباره KRI این مورد فرق می‌کند. شاخص عملکرد نتیجه به شما می‌گوید که تا چه اندازه نتیجه به دست آمده از یک مسیر و فرآیند قابل‌قبول یا مطلوب است.

انواع شاخص های کلیدی عملکرد

حالا که با تعریف KPI آشنا شدیم، باید انواع آن را بشناسیم تا بتوانیم در مواقع لزوم از شاخص درست و مناسب استفاده کنیم. به طور کلی، انواع KPI ها عبارتند از:

  • ورودی‌ها: اطلاعاتی که از دسته ورودی‌ها هستند، به سه سوال اصلی درباره منبع اولیه عملکرد فرآیند پاسخ می‌دهند؛ یعنی به ما می‌گویند که به چه مقداری از چه نوع منبعی و با چه کیفیتی نیاز داریم تا عملکرد بهتری در رسیدن به اهداف سازمان داشته باشیم.
  • فرآیند: این نوع شاخص های کلیدی عملکرد به ما کمک می‌کنند تا فرآیندهای اجرایی را بهتر بررسی کنیم.
  • خروجی‌ها: نتایج به دست آمده از هر مسیر و فرآیند، به ما کمک می‌کنند تا میزان کارایی تیم در جهت تحقق اهداف را بسنجیم.
  • نتایج: نوعی از KPI که به ما کمک می‌کند نتایج به دست آمده را توصیف کنیم.
  • پروژه: در بخش پروژه و KPI های ویژه آن، می‌توانیم اتفاقات مختلف پروژه مانند اتمام، نواقص و مراحل پیشرفت را بررسی کنیم

مراحل تعیین شاخص های کلیدی عملکرد در یک پروژه

در طی دو بخش قبلی، کلیات مربوط به KPI ها را بررسی کردیم. حالا می‌خواهیم نکات مربوط به نحوه تعیین KPI را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه مراحل اصلی تعیین این شاخص‌ها را به شکل کلی بازبینی می‌کنیم. مراحل تعیین KPI عبارتند از:

  • هدف‌گذاری: اولین و شاید مهم‌ترین گام در تعیین KPI، انتخاب هدف درست است؛ چون هدف روی نوع شاخص و نحوه سنجش آن تاثیر بسزایی دارد.
  • مشخص کردن عوامل موثر در موفقیت: باید عواملی که می‌توانند در مسیر پروژه روی موفقیت آن و بهتر شدن روند تحلیل KPI موثر واقع شوند را بشناسیم و از آن‌ها بهره ببریم.
  • گردآوری معیارها: شاخص اصلی که مشخص شد باید معیارهای سنجش هم مشخص شوند؛ مانند تعداد بازدید یا تعداد فروش و غیره.
  • محاسبه شاخص کلیدی: معمولا شاخص‌ها به شکل اعداد و ارقام، درصد، میانگین و مفاهیمی از این دست محاسبه شده و در دسترس قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

در این مطلب، درباره شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI ها صحبت کردیم. همانطور که ابتدای نوشته هم اشاره کردیم، هر عملی دارای یکسری نتایج است و شاید تخمین میزان نتیجه از نظر کیفی و کمی چندان در دسترس نباشد اما با تعیین شاخص عملکرد درست در دنیای دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای منحصر به فرد آن، چنین امکانی فراهم شده است. در همین قسمت از نوشته، مطلب ما به اتمام می‌رسد و حالا شما باید کیفیت آن را تعیین کنید. نظرات ارزشمندتان را در بخش زیر بنویسید تا روز به روز عملکرد وبلاگ محسن ام پی بهتر و بهتر شود.

منبع : www.roshdana.com

نویسنده

mohsen.mp

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *