شما در حال مشاهده وب سایت شخصی محسن محمودپور هستید . این وب سایت به قصد اشتراک اطلاعات و آگاهی بخشی به مخاطبین طراحی و اجرا شده است. در صورت تمایل با ما در ارتباط باشید

سئو

سئو، بازوی دیجیتال مارکتینگ

سئو، بازوی دیجیتال مارکتینگ

سئو، بازوی دیجیتال مارکتینگ

اگر به فعالیت در فضای آنلاین علاقه مند باشید و یا در این زمینه دستی بر آتش داشته باشید، بدون شک تا به امروز حداقل یک بار واژه سئو به گوشتان خورده است. سئو یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است، که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، بخشی از بودجه بازاریابی خود را بر روی این موضوع سرمایه گذاری می‌کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که سئو چیست و چرا در این حد مهم است؟! پس با محسن ام پی همراه باشید.

سئو (SEO) چیست؟

واژه سئو (SEO) برگرفته از عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت می‌باشد. در حقیقت سئو به معنی فریب موتورهای جستجو از طریق روش‌های غیر اخلاقی نیست، بلکه سئو به اقداماتی گفته می‌شود که به بهبود رویت وبسایت‌ها و ارتقا جایگاه آن‌ها در موتورهای جستجو می‌پردازد.

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای تغییر استراتژی وبسایت‌ها دانست. بهینه سازی سایت، فرآیند پیچیده‌ای دارد و انجام آن کار چندان آسانی نمی‌باشد. زیرا برای انجام این کار باید دانش لازم، علم پیش زمینه و صبر کافی داشت، تا تلاش‌های سئوکار به نتیجه برسد. یک سئوکار حرفه‌ای به صورت مداوم باید اطلاعات خود را به روز رسانی کند؛ زیرا الگوریتم‌های موتورهای جستجو دائما در حال تغییر هستند.

سئو چیست | محسن ام پی

هدف از انجام سئو چیست؟

هدف اصلی از انجام سئو، دست یافتن به جایگاه بالا در نتایج جستجوی کاربران و افزایش ارتباط بین صفحات است. نمایش مرتبط‌‌ ترین صفحات با جستجوی کاربر، به نفع کاربران و البته وبسایت‌ها است. بدین صورت کاربر به آنچه که مدنظر دارد، زودتر دست می‌یابد و از طرفی میزان بازدید سایت نیز بالا رفته و باعث بیشتر دیده شدن کسب و کار می‌شود. همچنین سئو سبب افزایش اعتماد به موتور جستجو و محبوب‌تر شدن آن نزد کاربران خواهد شد.

با توجه به اینکه چه کلمه کلیدی‌ای در بهینه سازی سایت استفاده می‌شود، تاثیر سئو، هفته‌ها و ماه‌ها زمان خواهد ‌برد. نتایج SEO به سرعت مشخص نمی‌شود، ولی در درازمدت مزایای بی‌نظیری مانند: افزایش رتبه بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان حاصل می‌گردد. بطور کلی اهداف سئو را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • تاثیر در افزایش بازدید وبسایت
  • معرفی برند
  • افزایش ترافیک سایت
  • ارتقا جایگاه سایت در موتورهای جستجو
  • افزایش فروش محصولات یا خدمات
  • سئو ابزاری تاثیرگذار برای تبلیغات
پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

رفتار کاربران چه تاثیری بر سئو دارد؟

الگوریتم‌های مختلفی مانند RankBrain در گوگل، تلاش می‌کنند تا رفتار کاربر را در هنگام جستجو، تجزیه و تحلیل کنند و متناسب با همان، رتبه بندی نتایج را انجام دهند. زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو کند، یک یا چند نتیجه‌ای که به او نمایش داده می‌شود را، بازدید خواهد کرد و موتور جستجو به وسیله آنالیز انتخاب کاربران، درک می‌کند که آن‌ها بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند. این الگوریتم گوگل، زمانی نقش پررنگی به خود می‌گیرد که به عنوان مثال افراد زیادی بر روی وبسایتی که در رده‌های پایین قرار دارد، کلیک کنند. بدین صورت گوگل متوجه می‌شود که آن وبسایت مورد توجه کاربران است و این گونه رتبه سایت موردنظر را ارتقا می‌دهد.

از دیگر رفتارهای کاربران که می‌تواند در سئو سایت تاثیرگذار باشد، مدت زمان حضور آن ها در وبسایت است. به همین دلیل است که مدیران سایت تلاش می‌کنند بهترین محتوا را در وبسایت خود ارائه دهند تا بدین وسیله بتوانند نظر مخاطب را جلب کرده و مدت زمان حضور او در وبسایت خود را طولانی‌تر کنند.

انواع سئو

سئو کاران به دو صورت بهینه سازی سایت‌ها را انجام می‌دهند؛در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت انواع سئو چیست.

انواع سئو| محسن ام پی

سئو درون صفحه (On Page SEO)

به صورت کلی سئو درون صفحه به کنترل کدها و یا محتوای سایت مانند: متن، تصویر، پیوند و… گفته می‌شود. به عبارتی دیگر هر چیزی را که در سایت خود منتشر می‌کنید، مربوط به سئو درون صفحه می‌باشد. هرگونه تغییر و تحول در سایت شما در نتایج جستجو تاثیرگذار خواهد بود؛ به همین دلیل مهم است که قبل از انجام سئو برون صفحه، حتما On Page SEO انجام شود. در ادامه چک لیست مربوط به سئوی داخلی سایت را بررسی خواهیم کرد.

بهینه کردن آدرس (URL) در تمام صفحات سایت

یکی از مواردی که بسیار مورد توجه گوگل است، آدرس صفحات سایت می‌باشد. هرچه آدرس سایت کوتاه‌تر، خواناتر و مرتبط با موضوع سایت باشد، تاثیر بهتری روی بهینه سازی خواهد داشت.

بررسی کلمات کلیدی (Keyword Research)

یکی از چک لیست‌های مربوط به سئو درون صفحه، تحقیق و بررسی کلمات کلیدی است. بررسی دقیق کلمات کلیدی باعث می‌شود تا متوجه شویم، مخاطب هدف ما به دنبال چه چیزهایی هست و برای پیدا کردن آن‌ها چه کلماتی را جستجو می‌کند. اگر این تحقیق را به درستی انجام دهیم، می‌توانیم مخاطبین خود را بهتر بشناسیم و وضعیت سایت خود را بهبود بخشیم.

بهینه سازی عنوان سئو

عنوان سئو در واقع همان عبارتی است که در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. سئوکاران معمولا برای دریافت بهترین نتایج، سعی می‌کنند تا از جذاب‌ترین عنوان‌ها استفاده کنند. نکاتی که باید در سئو عنوان در نظر بگیرید، به شرح زیر است:

  • کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان به کار ببرید.
  • تعداد کاراکترهای عنوان باید کمتر از 55 باشد.
  • عنوان مطلب حتما باید در تگ

    قرار گیرد.

ساختار را در نوشتار متن رعایت کنید (بهینه‌سازی H2، H3 و H1 )

در زمان تولید محتوا باید به این نکته توجه کرد که در نوشته‌ها ساختار را رعایت کنید. به عنوان مثال ساختار عنوان را با سرنویس H1 و تیترهای اصلی را با سرنویس H2 بنویسید. بدین صورت گوگل بهتر متوجه مطلب می‌شود و از طرفی دیگر به کاربر نیز در فهم مطلبتان کمک خواهید کرد.

بهینه سازی تصاویر سایت

سرعت بارگذاری سایت در بهینه سازی آن بسیار اهمیت دارد. زمانی که کاربر احساس کند سایتی که باز کرده است، به کندی در حال بارگذاری می‌باشد، خیلی زود از سایت خارج شده و این کار سبب آسیب به جایگاه سایت در موتور جستجو، خواهد شد. یکی از عواملی که بر روی سرعت سایت بسیار اثرگذار است، حجم عکس‌ها می‌باشد. به وسیله بهینه کردن حجم تصاویر، می‌توان به سرعت بارگذاری سایت و در نهایت بهینه سازی آن کمک کرد.

ریسپانسیو بودن سایت

واکنش‌گرا و یا ریسپانسیو بودن، جایگاه ویژه‌ای برای سایت‌ها در موتورهای جستجو ایجاد خواهد کرد. واکنش‌گرا بودن به این معنی است که صفحات سایت در تمامی دستگاه‌ها و با انواع سایزها قابل اجرا باشد و سبب رضایت خاطر کاربران گردد.

علاوه بر آنچه که درمورد بهینه سازی درون صفحه‌ای گفته شد، چک لیست‌های دیگری نیز وجود دارد که موارد کامل آن را می‌توانید در منابع مختلف بیابید.

سئو برون صفحه (Off-page SEO)

مکمل سئوی داخلی سایت، سئو برون صفحه‌ای یا همان Off-page SEO است. منظور از این نوع سئو، مجموعه اقداماتی است که در بیرون از سایت انجام می‌شود. چک لیست‌های سئوی خارجی در ادامه آمده است.

لینک سازی خارجی

منظور از لینک‌سازی خارجی یا لینک بیلدینگ، دریافت لینک از سایر سایت‌ها و استفاده از آن در سایت مورد نظر است. موتورهای جستجوگر نظیر گوگل، از لینک‌ها به منظور تعقیب سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای ساخت لینک خارجی وجود دارد که برخی از این روش‌ها اصولی هستند و برخی از آن‌ها نادرست‌اند و باعث ضرر به وبسایت شما خواهد شد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های زیادی برای کسب و کارهای مختلف خواهد داشت. یکی از این مزیت‌ها کمک به لینک سازی سایت‌ها است. بدین وسیله می‌توانید در شبکه‌هایی نظیر لینکدین و گوگل پلاس برای سایتتان لینک سازی کنید. از دیگر مزیت‌های فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، امکان برندسازی می‌باشد. به عنوان مثال در لینکدین می‌توانید توجه مخاطبین را به یکی از مطالب خود در سایتتان جلب کرده و با این کار ورودی به سایتتان را افزایش دهید.

سئو برون صفحه| محسن ام پی

سئو با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

بهینه سازی وبسایت‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که سئوکاران از اصطلاحاتی مانند کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری در این باره استفاده می‌کنند.

سئو کلاه سفید (White Hat) چیست؟

سئو کلاه سفید در واقع مجموعه تکنیک‌هایی هستند که با استفاده از استراتژی‌هایی مشخص، از قوانین و راهنمایی‌های موتورهای جستجو پیروی می‌کنند. در این تکنیک به هیچ وجه از فریب‌کاری استفاده نشده و همه کارها دقیقا براساس قوانین انجام می‌شود. در استفاده از این روش باید زمان زیادی سپری شود تا سایت به صورت ارگانیک رشد کند.

سئو کلاه سیاه (Black Hat) چیست؟

در استفاده از روش کلاه سیاه در بهینه سازی سایت، سئوکار با استفاده از راه‌هایی خلاف قوانین موتورهای جستجو، به منظور فریب و دستکاری الگوریتم‌ها، اقدام به ارتقا جایگاه وبسایت می‌کند. انجام این تکنیک ممکن است در ابتدای کار موجب بهینه سازی سایت شود، اما به مرور زمان که موتورهای جستجو متوجه این تکنیک شوند، آسیب غیرقابل جبرانی به سایت وارد خواهد شد.

تکنیک کلاه خاکستری (Gray Hat) 

تعریف این تکنیک تا حدودی دشوار است. در تعریف این روش می‌توان اینطور بیان کرد که استفاده از آن، چیزی بین کلاه سیاه و کلاه سفید نیست، بلکه این روش شامل تکنیک‌هایی می‌شود که اگر موتورهای جستجو متوجه استفاده از آن‌ها شوند، سایت را جریمه خواهند کرد، اما سئوکارانی که از این روش استفاده می‌کنند، اعتقاد دارند که مرتکب خلافی در حد کلاه سیاه نشده‌اند! استفاده از این تکنیک فقط به کسانی توصیه می‌شود که به اندازه کافی حرفه‌ای باشند تا بتوانند قوانین موتورهای جستجو را به صورت نامحسوس، دور بزنند!

پیشنهاد ویژه: دوره سئو و بهینه سازی سایت

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا به طور کامل بیان کنیم که سئو چیست و چگونه انجام می‌شود. بهینه سازی سایت‌ها امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. سئو به وبسایت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند جایگاه خود را در موتورهای جستجوی مختلف، مانند گوگل ارتقا دهند. موفقیت در این زمینه، نیازمند دانش کافی و صبر می‌باشد. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما برای بهبود سئو وبسایت، توجه به الگوریتم موتورهای جستجو از اهمیت بیشتری برخوردار است یا نظرات کاربران و تجربه کاربری وبسایت؟ نظرات ارزشمندتان را با ما مطرح کنید.

منبع : www.roshdana.com

نویسنده

mohsen.mp

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *