شما در حال مشاهده وب سایت شخصی محسن محمودپور هستید . این وب سایت به قصد اشتراک اطلاعات و آگاهی بخشی به مخاطبین طراحی و اجرا شده است. در صورت تمایل با ما در ارتباط باشید

متفرقه

بازاریابی ویروسی چیست و چگونه اجرا می شود؟

بازاریابی ویروسی چیست و چگونه اجرا می شود؟

بازاریابی ویروسی چیست و چگونه اجرا می شود؟

استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی بی شماری به منظور داشتن سهم بیشتر از بازار و معرفی برند کسب و کارهای کوچک و بزرگ، وجود دارد که به کارگیری برخی از آن ها، تأثیر به سزایی در کاهش هزینه های تبلیغاتی و جلوگیری از آزمون و خطاهای متعدد دارد. در این مقاله با نگاهی به پرسش بازاریابی ویروسی چیست، قصد داریم این استراتژی فوق العاده، که نامی جذاب و ترغیب کننده دارد را، به طور کاملا شفاف، توضیح داده و جزئیات ناگفته آن را برای موفقیت در کسب و کارتان، شرح دهیم. تا پایان همراه محسن ام پی بمانید.

بازاریابی ویروسی جیست

استراتژی بازاریابی چیست؟  

پیش از آنکه به پرسش اصلی این مقاله بپردازیم، ابتدا باید تعریف روشنی از استراتژی بازاریابی ارائه کنیم، زیرا، بازاریابی ویروسی یک نوع استراتژی بازاریابی است که باید کلیات آن را بدانید. استراتژی های بازاریابی، در واقع روش هایی برای معرفی محصول به مخاطبین آن محصول است که در نهایت منجر به خرید از سوی آن ها می‎شود.

استراتژی هایی که برای کسب و کارها استفاده می‎شوند، باید مطابق و منطبق با ویژگی های محصول تولید شده، نیاز بازار و همچنین نیاز مشتریان، باشند. کمپین های تبلیغاتی می‎توانند برای اولین بار اجرا شوند و یا چندین مرتبه از اجرای موفق آن گذشته باشد.

استراتژی های بازاریابی، در شکست و موفقیت کسب و کارها، استارتاپ ها و سازمان ها، نقش پررنگی دارند، بنابراین استفاده از یک یا چند استراتژی نامطلوب، آسیب های بسیاری به کسب و کارتان خواهد زد. بازاریابی ویروسی یا وایرال یکی از همان استراتژی هایی است که، منجر به رشد کسب و کارتان خواهد شد که به نحوه اجرای آن اشاره خواهیم کرد.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، به معنای گسترش یک ایده و انتقال آن از فردی به فرد دیگراست که روندی شبیه رشد و تکثیر ویروس ها دارد. این چنین است که باعث می‎شود محصول یا خدمت مورد نظر، با اشتراک گذاری محتوای کمپین تبلیغاتی توسط کاربران متعدد و نامحدود، به اوج شهرت و دیده شدن برسد.

اگر بپرسند یکی از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ چیست؛ به جرات می توان از این استراتژی نام برد. به دلیل این که منجر به شناخت برند شما، در میان حجم انبوهی از برندهای رقبا خواهد شد. در این روش، با تشویق کاربران برای به اشتراک گذاشتن محتوای کمپین تبلیغاتی تان با سایر افراد در فضای دیجیتال، کاری می‎کنید که محتوای موردنظر، مانند یک ویروس پرسرعت مثل کرونا، در میان مردم پخش شود.

حتما بخوانید: پر بازده ترین روش های تبلیغات در اینترنت و فضای دیجیتال

اثر ویروسی (Viral effect) چگونه عمل می‌‎کند؟

نحوه انتقال اطلاعات و محتوای تبلیغاتی در بازاریابی ویروسی، مانند بازاریابی دهان به دهان و یا شفاهی است اما در بستر وب. در این روش، آن چیزی که به مخاطب ارائه می‎کنید رایگان است و ممکن است یک بازی یا حتی یک قطعه موسیقی باشد یا هدیه یک ایمیل رایگان به کاربران همچون شرکت hotmail.

هر نوعی از کمپین های تبلیغاتی، که بر مبنای وایرال مارکتینگ دارید، به منظور کسب موفقیت نیاز به بستری قدرتمند برای رشد، به نام اینترنت و شبکه های اجتماعی دارد. محیط هایی دارای کاربران بسیار زیاد مانند: سایت ها، وبلاگ ها، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، تلگرام و…

 

ویژگی‌های یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق

این شیوه به دلیل جذابیت و ارزان بودن نسبت به بازاریابی های سنتی، مناسب کسب وکارهای کوچک و نوپا است. در صورتی که به تازگی کسب و کار خود را آغاز کرده اید با شناخت ویژگی های وایرال مارکتینگ، یک کمپین تبلیغاتی موفق را طراحی خواهید کرد.

  • مشتری محور بودن و شناخت کافی از مشتری
  • در اختیار گذاشتن اطلاعات مفید
  • ارائه پیامی ماندگار و نه مقطعی
  • ارزشمند بودن محتوای تبلیغاتی
  • درگیر کردن احساسات کاربران
  • پیام به راحتی منتقل می‌شود و پیچیده نیست
  • استفاده از سوشال مدیا
  • محتوا و پیام آن به یک نیاز مهم می‌پردازد

ویژگی های یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق

چگونه محتوای تبلیغاتی بر مبنای بازاریابی ویروسی بسازیم؟

تفاوتی ندارد محتوایی که در فکر تولید آن هستید یک پادکست کوتاه باشد، ویدئوی آموزشی، مقاله، یا محتوایی طنز. پیامی که در قالب آن محتوا به مخاطبین منتقل می‌کنید باید آن چنان ارزشمند باشد که بتواند کاربر را متقاعد کند تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارد. پس، از تشویق و ترغیب مخاطبین به انتقال و اشتراک گذاری محتوای خود غافل نشوید. درگیر کردن احساسات کاربران کاری سخت است که برای رسیدن به این هدف باید به ترفندهای روانشناسی و تأثیر بر ضمیر ناخودآگاه افراد، آشنا باشید. اما به طور کلی وقتی بدانیم هدف مان از استفاده از بازاریابی ویروسی چیست، می‌‌توانیم به شیوه‌ای موثرتر احساسات مخاطبان را درگیر کنیم.

به عنوان مثال، خیلی از برندها در ایران از اتفاقاتی همچون زلزله کرمانشاه، سیل های شدید شمال کشور و کمک به هم میهنان استفاده کردند و با سرعتی بالا در میان مردم شناخته شدند، زیرا آن ها یکی از احساسات بزرگ انسانی مانند همدلی را در کاربران تحریک کردند.

 پیشنهاد ویژه: آموزش دیجیتال مارکتینگ و تکنیک های بازاریابی دیجیتال

آنچه در مقاله بازاریابی ویروسی چیست، آموختیم

در این مقاله به تعریفی جامع از اینکه بازاریابی ویروسی چیست، پرداختیم. هم چنین اشاره کردیم که کمپین های تبلیغاتی بر مبنای وایرال مارکتینگ با وجود ویژگی های مختلفی مانند: پاسخگویی به یک نیاز مهم، ارزشمند بودن پیام، شناخت همه جانبه مخاطبین، ماندگار بودن و… ایجاد می‌شوند.

این استراتژی که یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است، به دلیل رشد سریع پیام میان کاربران فضای وب و سوشال مدیا، مورد استقبال تعداد زیادی از مارکترها و بازاریابان قرار گرفته است. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما چه راه هایی وجود دارد تا متوجه شویم که محتوای تولید شده توسط ما محتوایی مناسب بازاریابی ویروسی است و به سرعت تکثیر می شود و ما را به هدفمان می رساند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : www.roshdana.com
حتما بخوانید : Protocol چیست ؟

نویسنده

mohsen.mp

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *